Nápověda

Průvodce výběrem

Základem každého úspěšného e‑shopu je snadné vyhledávání a nacházení produktů. Na Shopasu mohou vaši zákazníci produkt nalézt hned čtyřmi způsoby:

  1. procházením stromu kategorií,
  2. pomocí vyhledávacího formuláře,
  3. použitím filtrů ve výpisu produktů,
  4. pomocí průvodce výběrem.

Co je to průvodce výběrem?

Průvodce výběrem je posloupnost otázek a odpovědí na ně, které mají za cíl dovést vašeho zákazníka ke kýženému produktu. Zákazník nejprve vidí první otázku a možné odpovědi, ze kterých si vybere. Na základě vybrané odpovědi se mu pak případně zobrazí další otázka s odpověďmi, a tak dále, dokud nedojde ke konkrétnímu produktu nebo k seznamu produktů, ke kterým jste ho chtěli přivést.

Vytvoření průvodce výběrem

Průvodce výběrem je tvořen seznamem otázek a odpovědí na ně. Na této stránce vidíte seznam již definovaných otázek a kliknutím na Vložit otázku v horní liště můžete přidat otázku novou.

Otázky v seznamu jsou řazeny pod sebou podle toho, jak na sebe navazují. Každá navazující otázka je přitom zleva více odsazená oproti otázce, na kterou navazuje. Nad takovou navazující otázkou je vždy v závorce zobrazena odpověď, na kterou tato otázka navazuje.

Přidání otázky do průvodce výběrem

Kliknutím na Vložit otázku v horní liště se zobrazí formulář pro přidání nové otázky do průvodce výběrem. Každá otázka má tyto vlastnosti:

  • Kategorie, ve které se má zobrazovat - Průvodce výběrem se zobrazuje v rámci zvolené kategorie. Otázky a odpovědi by měly vašim zákazníkům pomoci najít produkt v rámci této kategorie.
  • Otázka - Textové znění otázky, na kterou si má váš zákazník odpovědět. Například Jakou barvu produktu hledáte? Otázka by měla být jednoznačná a pro vaše zákazníky by mělo být snadné na ni odpovědět.
  • Odpovědi - Pomocí tlačítka plus přidejte jednotlivé možné odpovědi na danou otázku. Doporučujeme maximálně omezit počet možných odpovědí. Čím více odpovědí bude mít váš zákazník na výběr, tím složitější a méně přínosná pro něj bude. Ideální počet odpovědí je tři - dávají zákazníkovi dostatečnou možnost volby a zároveň se v nich neztratí.

U každé odpovědi můžete nastavit:

  • Odpověď - Textové znění odpovědi, například modrou. Znění odpovědi pište co nejkratší a co nejjednoznačnější, aby zákazník pokud možno na první pohled poznal, která odpověď je pro něj ta správná.
  • Obrázek - K odpovědi můžete nahrát obrázek, který danou odpověď ilustruje, a pomáhá tak zákazníkům s výběrem. Průvodce výběrem můžete vytvořit i bez obrázků u odpovědí. Doporučujeme vytvářet všechny odpovědi ve stejném stylu, tj. buď všechny s obrázky, nebo všechny bez obrázků.
  • Kategorie, do které odpověď vede - U odpovědi musíte určit, do jaké kategorie daná odpověď vede. Kliknutím na odpověď se váš zákazník do této kategorie dostane. Zároveň v ní uvidí již zodpovězené otázky, a pokud v této kategorii vytvoříte další otázku, bude moci v průvodci pokračovat. Produkty ve vybrané kategorii by měly splňovat to, co daná odpověď u produktů slibuje. Také je vhodné, aby byly jednotlivé navazující kategorie navzájem podkategoriemi, jelikož průvodce postupně zužuje výběr produktů podobně jako procházení stromu kategorií.

Pokud vám u otázek a odpovědí nepostačuje stávající strom kategorií, které na e‑shopu používáte, doporučujeme vytvořit si další kategorie speciálně pro účely průvodce výběrem. U těchto kategorií můžete zvolit, aby se nezobrazovaly v navigaci. Více se dočtete v nápovědě ke kategoriím.

Doporučujeme vytvářet průvodce pouze s malým množstvím na sebe navazujících otázek a odpovědí. Jako vhodný počet se nám jeví maximálně tři otázky. U většího počtu otázek hrozí, že zákazníka přestane odpovídání bavit a váš e‑shop opustí.

Ideální také je, aby bylo v kategorii u poslední odpovědi co nejméně produktů, které splňují všechny vybrané odpovědi a které jsou tak ideální pro vašeho zákazníka. Pokud bude v kategorii u poslední odpovědi pouze jeden produkt, zobrazí Shopas zákazníkovi automaticky detail tohoto produktu.

Průvodce výběrem na úvodní stránce

Průvodce výběrem můžete umístit také na úvodní stránku. V nastavení úvodní stránky stačí vložit blok typu Průvodce výběrem. V nastavení bloku poté vyberete, z jaké kategorie průvodce chcete použít.

Průvodce výběrem na úvodní stránce se chová odlišně od průvodce v kategorii. Na rozdíl od průvodce v kategorii nezobrazí ihned po kliknutí na odpověď produkty z odpovídající další podkategorie, ale přímo na úvodní stránce zobrazí následující otázku a do kategorie či na detail produktu vašeho zákazníka zavede až po kliknutí na poslední odpověď v průvodci.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Zákon uvádí, že můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení. Více informací