Na většině e‑shopů můžete prodávat "produkty". Na Shopasu na to jdeme jinak. U nás prodáváte konkrétní věci, hračky, knihy, telefony… A právě k tomu slouží takzvaná Definice produktu. Je to určení, o jaký typ zboží se jedná.
Každý typ zboží má specifické vlastnosti, které zákazníky zajímají. Výběrem odpovídající definice v administraci produktů získáte možnost vyplnit hodnoty k těmto vlastnostem. Například u knihy můžete vyplnit autora a nakladatelství, zatímco třeba u telefonu můžete vyplnit jeho operační systém a kapacitu baterie.
Na Shopasu jsme pro vás připravili sadu globálních definic produktů, ze kterých si můžete vybírat. Každou definici pečlivě promýšlíme a zvažujeme, které vlastnosti jsou pro zákazníky důležité. Proto doporučujeme, abyste se na dostupné definice produktu při zakládání produktů dobře podívali a zkusili si vybrat.
Pokud mezi definicemi produktů nenajdete tu, která odpovídá vašemu zboží, máte tři možnosti:
Napsat nám, abychom definici pro vaše produkty přidali mezi ty globální. Nebojte se nám napsat. Přidání definice mezi globální vám pomůže hned dvakrát. Jednak od nás dostanete přesně takový e‑shop, jaký potřebujete, jednak se nová definice objeví i v katalogu produktů Shopasu a k vašim produktům se tak dostane více zákazníků.
Vytvořit si svou vlastní definici úpravou některé již připravené. Tyto definice jsou dostupné jen pro váš e‑shop. V katalogu produktů Shopasu se neobjeví.
Použít globální definici Produkt. Toto je nejobecnější definice produktu, která na Shopasu existuje a jsou z ní odvozené všechny ostatní definice.Kromě základních vlastností, jako je obrázek, popis či cena, neobsahuje tedy nic navíc. Zvažte prosím pečlivě, zda je definice Produkt tím nejlepším řešením pro váš e‑shop.
Přesto si můžete, pokud potřebujete, vytvořit definici vlastní. Do ní si pravděpodobně budete chtít přidat vlastnosti specifické pouze pro váš e‑shop, například vaše interní označení produktu.
Na této stránce vidíte seznam již vytvořených definic, můžete je upravovat či smazat a také pomocí odkazu Vložit definici produktu v záhlaví stránky vytvořit definici novou.
V prvním kroku vytváření vlastní definice vybíráte název a rodičovskou definici, ze které je odvozená.
Ve druhém kroku vidíte všechny vlastnosti z vámi vybrané rodičovské definice, ke kterým můžete přidat další vlastnosti.
Vlastnosti v definici mají své určené pořadí, ve kterém se vypisují např. na detailu produktu. Pořadí vlastností můžete měnit pomocí tlačítka dvojité šipky a přetažením (drag-n-drop). Můžete měnit i pořadí vlastností z nadřazené (rodičovské) definice.
Přidání vlastnosti provedete kliknutím na tlačítko plus v místě, kde si vlastnost přejete přidat. U každé přidané vlastnosti zadáváte:
Název Zobrazí se na detailu produktu i v administraci produktů s touto definicí.
Typ Typ říká, jakých hodnot nová vlastnost nabývá. Můžete si vybrat z těchto možností:
Zobrazit ve filtrech Určuje, zda se má dát podle této vlastnosti na e‑shopu filtrovat. Vlastnosti typu Obrázek a Soubor zobrazení ve filtrech nepodporují.
Zahrnout do vyhledávání. Pokud vlastnost zahrnete do vyhledávání, bude se obsah této vlastnosti prohledávat, když bude zákazník na vašem e‑shopu něco hledat. Doporučujeme toto zahrnutí dobře promyslet, abyste svým zákazníkům vyhledávání spíše nezkomplikovali. Vlastnosti typu Obrázek a Soubor zahrnutí do vyhledávání nepodporují.
Varianty produktu jsou na Shopasu takové vlastnosti produktů, které si váš zákazník vybírá na detailu produktu. Například velikost v případě oblečení. Pokud chcete prodávat zboží v různých variantách a námi připravená definice to nepodporuje, můžete si vytvořit vlastní definici i s variantami.
Ve formuláři pro vytváření vlastní definice stačí zaškrtnout "Produkty obsahují varianty". Díky tomu se objeví část formuláře pro nastavení variant.
V této části můžete:
nastavit Název vlastnosti určující varianty (např. Velikost),
vybrat, zda mají jednotlivé varianty rozdílné ceny, což se projeví v administraci produktu, kde se v případě rozdílných cen zobrazí pro nastavení cen samostatná záložka,
vybrat, zda se má daná vlastnost objevit ve filtrech na e‑shopu, což lze často využít,
vybrat, zda se má daná vlastnost zahrnout do vyhledávání. V případě zaškrtnutí bude e‑shop vyhledávat i v hodnotách variant vašich produktů,
vybrat možné varianty, což je u definice s variantami nejdůležitější nastavení. Říká, z jakých všech možných variant lze u dané vlastnosti vybírat. Nejedná se tedy o varianty konkrétního produktu, ale o varianty platné pro úplně všechny produkty s touto definicí. Například pokud vytvoříte definici Tričko, bude mít jeho vlastnost Velikost možné varianty XS, S, M, L, XL, XXL, ačkoliv konkrétní tričko máte třeba jen ve velikosti S, M a L. V administraci produktu pak budete vybírat, které z těchto možností jsou pro konkrétní produkt k dispozici.
Smazat můžete pouze vaše vlastní definice produktů, globální definice smazat nelze.
Smazání definice produktu je nevratný proces. Všechny vaše produkty vytvořené podle smazané definice budou automaticky zařazeny do příslušné nadřazené definice. Vlastnosti a jejich hodnoty, které jste měli v definici vytvořené, se u všech produktů bez náhrady smažou. Rozmyslete si proto smazání definice dobře.
Smazání definice je možné na stránce Definice produktů kliknutím na křížek u příslušné definice.